Selasa, 22 Oktober 2013

SUSAH KE NAK LULUS MUET?

Saya menerima banyak email bertanyakan cara nak lulus MUET atau mereka tak tahu bagaimana nak buat persiapan untuk peperiksaan MUET.

Melalui pemerhatian dan carian di google saya dapati ada maklumat tentang statistik peperiksaan MUET. Boleh lihat statistik tersebut di SINI

Anda pasti tahu yang anda perlu LULUS Peperiksaan MUET ini untuk melanjutkan pengajian di peringkat ijazah pertama (Degree) di Institusi Pengajian Tinggi awam IPTA) tempatan. Mereka yang mahu melanjutkan pelajaran ke Institusi Pengajian Tinggi awam (IPTA) tempatan harus mendapat sekurang-kurangnya BAND 3 dalam peperiksaan tersebut. Ada yang cakap susah nak lulus MUET dan dapat BAND terbaik. 

Sebenarnya, jika dikaji mengapa ramai gagal lulus MUET antara sebabnya ialah:

- Calon tak tahu format peperiksaan MUET

- Calon tahu format tapi tak tahu jenis soalan yang biasa ditanya dalam peperiksaan MUET

- Calon tak dapat 'cope' dengan skop pertanyaan kerana tak pernah tahu ianya akan ditanya

- Calon serabut dengan buat pencarian di internet kerana maklumat semuanya bercampur baur

- Calon menghabiskan masa membuat persediaan, tetapi persediaan tersebut tidak relevan.. 

Hanya mereka yang betul-betul melakukan persediaan sahaja mampu menjawab semua soalan yang diberikan. Namun bagaimana untuk melakukan persediaan jika anda tidak tahu apa yang bakal ditanya?

PENYELESAIAN ATAU CARA NAK LULUS MUET?

Saya cadangkan kepada sahabat semua lawati sebuah laman yang ada menyediakan cara, tips dan panduan untuk LULUS MUET dan dapat BAND yang baik. Kepada yang akan mengambil peperiksaan MUET, jangan bimbang lagi. Panduan untuk lulus MUET boleh dapatkan di laman berikut:




Tiada ulasan:

Catat Ulasan