Selasa, 22 Mac 2011

5 CARA, TEKNIK ATAU STRATEGI BELAJAR BAHASA INGGERIS SENDIRI DI RUMAH

Belajar bahasa inggeris sendiri di rumah memerlukan kesungguhan dan tak mudah jemu.. Secara ringkas antara teknik atau cara belajar bahasa inggeris sendiri di rumah adalah seperti berikut:

1) Rajin2lah membaca surat khabar dalam bahasa inggeris seperti the star atau apa2 majalah ringkas dalam bahasa inggeris.. kebiasaannya berita dalam surat khabar melayu tak banyak beza dgn surat khabar dalam bahasa inggeris..buat perbandingan..

2) Menonton tv yang ada sarikata di bawahnya.. ini antara cara belajar bahasa inggeris yg bagus..sambil menonton rancangan kegemaran kita dapat belajar bahasa inggeris secara tak lansung..

3) Jangan malu2 buka buku sekolah adik atau anak kita..bagi kita yg sudah mempunyai sedikit asas dalam bahasa inggeris mudah memahami apa yang disampaikan di dalam buku pelajaran budak2 sekolah ni..nampak simple tapi banyak membantu kita mengenali atau mengingati semula apa yang kita pernah belajar bahasa inggeris di sekolah dulu..

4) Duduk depan cermin bercakap dalam bahasa inggeris sendiri..bukan beerti kita gila meroyan atau buang tebiat tapi dapat melatih kita seperti berkomunikasi di hadapan org lain..

5) Apabila menggunakan Fb, Twitter, chat di forum atau apa saja laman sosial sesekali selitkan penggunaan bahasa inggeris..bukan nk berlagak tapi ini dapat mengasah minda kita mengarang ayat dalam bahasa inggeris secara spontan..biarlah apa org nk cakap kita berlagak ke apa ke yg penting kita dapat memahirkan diri dalam bahasa inggeris..

Seterusnya nak tau lebih lagi teknik, strategi atau cara belajar bahasa inggeris di rumah boleh di baca DI SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan